Suchý február? Najväčší prepad tržieb prichádza už v januári

20. 2. 2025

S príchodom februára silnie debata o vplyve alkoholu na zdravie a o jeho nadmernej konzumácii na Slovensku. Aký dopad má však táto osvetová kampaň na gastro prevádzky, pre ktoré je konzumácia alkoholu prirodzenou súčasťou tržieb? Dáta ukazujú, že február je v skutočnosti až druhoradý, tým skutočne „suchým“ mesiacom je jednoznačne január.

Suchý január

Každoročne s príchodom februára médiá pripomínajú kampaň Suchý február, ktorá má motivovať k mesačnej abstinencii. Z výskumu Dotykačky pre české gastro z predchádzajúcich rokov však vyplýva, že skutočne „suchým“ mesiacom je skôr január. Po bujarom konci roka prichádzajú novoročné predsavzatia, ktoré sú často spojené so zdravším životným štýlom a práve so zníženou konzumáciou alkoholu.

Ľudia zároveň obmedzujú návštevy reštaurácií, čo môže súvisieť aj so snahou šetriť po finančne náročnom decembri. Všeobecne je január najslabším mesiacom v roku nielen z pohľadu celkových tržieb, ale aj podielu alkoholu na celkových tržbách.

Spotreba alkoholu počas roka

Keď sa pozrieme na celkové dáta za posledné roky, vidíme jasný trend. Najhorším mesiacom je január. Počas jari dochádza k miernemu nárastu a stabilizácii, pričom vrcholovými mesiacmi boli v posledných troch rokoch jún a september. Absolútnym vrcholom je však december, keď vianočné večierky a silvestrovské oslavy výrazne zvyšujú podiel alkoholu na celkových tržbách a prinášajú podnikom nadpriemerný záver roka.

Česká pivná kultúra

V posledných týždňoch rezonuje českými médiami aj informácia, že česká pivná kultúra bola zaradená do Zoznamu nehmotných statkov tradičnej ľudovej kultúry Českej republiky, čo len potvrdzuje, aký veľký význam má v našej gastronómii. Aj keď stále viac rastie dopyt po nealkoholických variantoch a kvalitnom víne, pivo zostáva kľúčovou súčasťou spotreby. Vďaka tomuto kroku sa zároveň približujeme na ceste k uznaniu českého pivovarníctva ako nehmotného kultúrneho dedičstva UNESCO.
 

Hoci Suchý február priťahuje veľkú mediálnu pozornosť, jeho reálny dopad na tržby gastronomických podnikov nie je nijako zásadný. Medziročne síce tržby v gastronómii klesajú, ale február v tomto trende nezohráva kľúčovú úlohu. Samozrejme, existujú rozdiely medzi jednotlivými podnikmi, no faktom zostáva, že ak sa podniky obávajú „suchého“ obdobia, mali by venovať zvýšenú pozornosť januáru.