Veľká noc ako príležitosť pre váš podnik

17. 4. 2025

Svätý, alebo ak chcete Pašiový týždeň, býva pre gastro výrazným impulzom. Tohtoročná Veľká noc vychádza približne o 3 týždne neskôr než tá vlaňajšia, počasie sa javí ako veľmi priaznivé – a to znamená, že môžeme očakávať lepšie výsledky než minulý rok. Poďme sa spoločne pozrieť na to, čo ukazujú dáta z minulých rokov a čo možno očakávať od tohtoročnej Veľkej noci.

Dôležitý štart sezóny

Veľkonočné sviatky bývajú už tradične spájané s vyššími tržbami nielen v retaili, ale aj v gastronómii. Tento rok však pripadajú na neskorší dátum, a tak sa ich priebeh môže v mnohých prevádzkach prelínať so začiatkom letnej sezóny. Napomáha tomu aj priaznivé počasie, ktoré sľubuje otvorenie väčšieho počtu sezónnych podnikov, predzáhradiek a vonkajších častí reštaurácií a kaviarní.

Aj preto je dobré tohtoročnú Veľkú noc nepodceniť a byť dobre pripravený. Očakávame zvýšený záujem hostí, ktorí určite ocenia ponuku veľkonočných špecialít a tradičných sviatočných pochúťok – či už ide o jedlo, alebo obľúbené zelené pivo, ktoré každoročne láka množstvo návštevníkov.

Ako vyzerá Veľká noc v gastro prevádzkach?

Veľkonočný týždeň má v porovnaní s inými sviatkami svoje špecifiká. Zatiaľ čo v prvej polovici týždňa zvyčajne nezaznamenávame výraznejšie zmeny v tržbách, prvý výrazný nárast prichádza so Zeleným štvrtkom. Tržby bývajú v tento deň o 40–50 % vyššie než počas bežného, nesviatočného štvrtka. Najviac sa to prejavuje v podnikoch, ktoré do svojej ponuky zaraďujú už spomínané veľkonočné špeciality a zelené pivo.

Na Veľký piatok, ktorý je štátnym sviatkom, zostáva približne desatina prevádzok zatvorená. Pre tie, ktoré ostávajú otvorené, je to však príležitosť osloviť viac hostí, ktorí majú voľno a chcú si užiť predĺžený víkend. Druhý výrazný nárast prichádza na Bielu sobotu – ľudia sa viac stretávajú, vyrážajú von a chcú si dopriať príjemnú atmosféru spojenú s dobrým jedlom a pitím.

Nedeľa a pondelok bývajú z hľadiska návštevnosti premenlivejšie a ich dopad sa líši podľa regiónu aj typu prevádzky. V niektorých oblastiach sviatočná atmosféra pokračuje, inde sú tieto dni skôr pokojnejšie.

Lokálne rozdiely sú kľúčové

Podľa dát z pokladničného systému Dotykačka je Veľká noc veľmi lokálnou záležitosťou – napríklad v Bratislave či iných väčších mestách zaznamenávame len minimálny nárast tržieb. Za posledné tri roky nevidíme výrazné zmeny. Mnohí ľudia počas sviatkov odchádzajú z mesta – na chaty, za rodinou alebo do turistických oblastí.

Naopak v menších mestách do 20 000 obyvateľov, a najmä v lokalitách pod 5 000, vidíme najvýraznejší rast. V týchto oblastiach je Veľká noc stále silne zakorenenou tradíciou a príležitosťou na stretnutia a oslavy – čo sa premieta aj do vyššej návštevnosti podnikov.

*Tieto informácie vychádzajú z analýzy dát o českých prevádzkach

Viac hostí, ale nižšia útrata

Zaujímavý je aj pohľad na minuloročné dáta. Medziročne sme zaznamenali o 12 % viac návštevníkov než v roku 2023, zároveň však došlo k poklesu priemernej útraty na osobu. Ľudia teda prichádzali častejšie, ale boli opatrnejší v tom, koľko minú. Tento trend môže pokračovať aj tento rok – dopad inflácie je stále citeľný – a je dobré s tým počítať pri plánovaní veľkonočnej ponuky.

Veľká noc je prvou veľkou príležitosťou v roku, kedy môžete naplno rozbehnúť prevádzku, privítať viac hostí a ukázať im, prečo sa k vám budú radi vracať. Či už ponúkate výborné pivo, skvelú obsluhu alebo jedinečnú atmosféru, ktorú si ľudia chcú vychutnať s priateľmi či rodinou – práve teraz je ten správny čas to naplno využiť.

Prajeme vám úspešné sviatky a plné terasy!

Chcete naplno využiť sezónne príležitosti? Zanechajte nám na seba kontakt a my sa vám ozveme! 👇